השקעה בחברה שבה אתה עובד

השכר והעונש בהשקעה בחברה שאתם עובדים בה

רבים מהשכירים במשק הישראלי (ובמיוחד עובדים בחברות טכנולוגיות) בוחרים לרכוש ניירות ערך שמנפיקה החברה בה הם מועסקים. חלק מן העובדים רוכשים את מניות החברה באופן יזום ופוזיטיבי, וחלקם מוכנים לקבל אופציות לרכישת מניותיה כתחליף שכר.

רבים מן העובדים בוחרים באפיק השקעה זה בלי לחשוב עד הסוף על הסיכונים הכרוכים בו או על הפרופיל האישי שלהם כמשקיעים, שאמור להכתיב את רמת הסיכון אליהם הם מבקשים להיחשף. הסיבה לכך היא פשוטה – הנחת היסוד של רוב האנשים היא שמה שקרוב, בטוח. מדובר בהטיה פסיכולוגית ברורה שגורמת לכולנו להרגיש נח יותר "בבית" (ובמקרה זה, כאשר אנו משקיעים בחברה שאנו מכירים מקרוב).

אך האם ההנחה הזו נכונה? האם היא רציונלית? האם היא טומנת בחובה סיכון מוגבר? ובכן, ספוילר: השקעה בחברה שבה אתם עובדים היא לא בהכרח ההשקעה הרציונלית ביותר, היא בהכרח השקעה מסוכנת יותר, והיא סובלת משתי בעיות עיקריות שמקורן בפיזור סיכונים לקוי.

ראשית, השקעה במניות של חברה מסוימת, אפילו אם היא החברה שבה אתם עובדים, תמיד תהיה מסוכנת יותר מהשקעה בסל מניות רחב או בהשקעה מקבילה באפיקי השקעה אלטרנטיביים שונים (מניות לצד נדל"ן, לצד אגרות חוב וכיוצא באלה). עצם ההשקעה במניות של חברה אחת מגבירה באופן אינהרנטי את רמת הסיכון אליה חשוף המשקיע.

שנית, במקרה שבו ערכה של החברה נפגע, קל וחומר במקרה שהחברה קורסת, העובד חשוף לסיכון כפול: אובדן ההשקעה ואובדן מקור הפרנסה. השקעה אלטרנטיבית היא גורם מאזן למצב של נפילה בערך החברה וקיצוצים שגוררים אחריהם פיטורים, ואילו השקעה בחברה שבה עובדים חושפת את העובד לסיכון כפול.

עלינו להבין שהנטיה להשקיע בחברה שאנחנו מכירים מקרוב נובעת מהטיה פסיכולוגית, ותו לא. אין כל יתרון קטגורי בהשקעה בחברה שבה אתם עובדים. זו (ממש) לא בהכרח החלטה רציונלית. תמיד יהיו חברות שמציגות ביצועים טובים יותר, תמיד כדאי לגוון, תמיד ניתן להשקיע גם באפיקים אלטרנטיביים שמתאימות לפרופיל האישי שלכם כמשקיעים.

קטגוריה

  • השקעות

שיתוף ברשתות חברתיות

הרשמה לקבלת עדכונים

פוסטים נוספים

הרשמה לקבלת עדכונים

שיתוף ברשתות חברתיות

צרו קשר

אנחנו כאן כדי לעודד צמיחה, חופש וביטחון כלכלי. נשמח לעזור לכם להגשים את מטרותיכם – השאירו פרטים ונדבר בקרוב

הרשמה לניוזלטר

לקבלת עדכונים ותכנים שוטפים אודות קורסים, מפגשים והזדמנויות השקעה, הצטרפו לרשימת התפוצה של Rentpo

החילזון 6, רמת גן

החילזון 6, רמת גן

© כל הזכויות שמורות Rentpo 2022
דילוג לתוכן