החוכמה שבדיעבד בהשקעות

ההטייה שמשלה אותנו

חשבו על מדינה שנמצאת במשבר כלכלי שבמהלכו נוצרת בה תנופת תיירות, ולכן משקיעים רבים מתלבטים אם נכון להתחיל להשקיע בה. חלק מן המשקיעים משתכנעים ומחליטים ללכת על ההשקעה, וחלקם מוותרים. לאחר מכן הכלכלה מתאוששת וההשקעה של אלה שבחרו להשקיע משתלמת. כעת ציבור המשקיעים מסיק כי היה (מלכתחילה) סיכוי גבוה שהכלכלה תפרח עקב תנופת התיירות, ולכן רבים מהם פונים לשוק אחר שנמצא במשבר ותנופת תיירות מורגשת בו לאחרונה. כמה גדולה היתה הפתעתם, כשהפעם השוק הוסיף להידרדר, והם נאלצו לממש את נכסיהם בהפסדים.

המונח Hindsight Bias (הטיית הבדיעבד/חוכמת הבדיעבד) מתאר את התהליך הפסיכולוגי שגורם לנו להעריך בדיעבד את הסיכויים שמשהו היה קורה על בסיס התוצאה שהיתה בפועל, תוך התעלמות מכל השיקולים והאירועים האחרים שאולי הובילו לאותה תוצאה. במקרה ההיפותטי שהצגנו, המשקיעים בוודאי אמרו לעצמם "ברור שהסיכוי שכלכלת המדינה תשתקם עקב תנופת התיירות היה גבוה מלכתחילה", וזאת רק בגלל התוצאה הסופית ומבלי להתחשב בגורמים אחרים שהשפיעו על הכלכלה. המחקרים בנושא מראים כי כאשר אנשים מתבקשים לאמוד את הסיכוי להתרחשותם של מקרים שקרו, הם נוטים להעריך כי הסיכוי היה גבוה מלכתחילה. לעומת זאת, כאשר אנשים מתבקשים לאמוד את הסיכוי להתרחשותם של מקרים שלא קרו, הם נוטים להעריך כי הסיכוי היה נמוך מלכתחילה.

ההטייה הזאת בולטת במיוחד בעולם ההשקעות, והיא מאפיינת משקיעים רבים, בעיקר מתחילים, שהניסיון שלהם מבוסס על מקרי עבר בודדים. כשזה המצב, התמונה עשויה להיות משובשת, ועלולים לקבל החלטות שגויות.

המלצתנו היא לא להניח אף פעם שמה שהיה הוא שיהיה. כל שוק והמאפיינים היחודיים לו. כל משבר והסיבות המיוחדות שהובילו לסיומו. כל נתון מאקרו כלכלי והתהליכים הכלכליים שהובילו אליו. תתייעצו עם כמה שיותר מומחים כדי לקבל תמונה רחבה ומבוססת יותר, ואל תקפצו למסקנות שמבוססות רק על מקרי העבר.

קטגוריה

  • השקעות
  • נדל"ן

שיתוף ברשתות חברתיות

הרשמה לקבלת עדכונים

פוסטים נוספים

הרשמה לקבלת עדכונים

שיתוף ברשתות חברתיות

צרו קשר

אנחנו כאן כדי לעודד צמיחה, חופש וביטחון כלכלי. נשמח לעזור לכם להגשים את מטרותיכם – השאירו פרטים ונדבר בקרוב

הרשמה לניוזלטר

לקבלת עדכונים ותכנים שוטפים אודות קורסים, מפגשים והזדמנויות השקעה, הצטרפו לרשימת התפוצה של Rentpo

החילזון 6, רמת גן

החילזון 6, רמת גן

© כל הזכויות שמורות Rentpo 2022
דילוג לתוכן