סקירת מונחים מעולם השעבודים

שעבוד ראשון, שעבוד שני, סדר נשייה – מבולבלים? לא עוד.

לפני הכל – איך כל זה אמור לעניין אותנו כמשקיעים? השקעות בקרנות השקעה, הלוואות וכיו"ב, הן השקעות בתאגיד, שבמרבית המקרים הוא תאגיד מסוג SPV (התאגד להשקעה ספציפית ובה בלבד). מנגנון הביטחונות של התאגיד כלפי אותם משקיעים ויכולת ההחזר שלו הם סוגיה מרכזית שצריכה לעמוד בבסיס החלטת ההשקעה. חשוב להבין מהו מעמד הנשייה שלכם כמשקיעים, מהם הביטחונות שעומדים לרשותכם, אילו נושים נוספים יש לתאגיד ומה בכירותם (האם אתם מלווים בדרגה שנייה אחרי הבנק?), וכמובן מעל הכל – האם הפרויקט מאזן כהלכה בין רמות הסיכונים (בהתחשב בכל השיקולים שלעיל ושיקולים נוספים) לבין התשואה המוצגת למשקיעים במודל העסקי.

נעשה סדר

הסיטואציה שעומדת בבסיס עולם הביטחונות היא הסיטואציה הפשוטה בה כמות הכסף שחייבים לנושים גדולה יותר מאשר כמות הכסף שיש לחייב. אם, למשל, לחייב יש 100 נושים, ולכל אחד הוא חייב $1, אבל יש בקופה רק $80 במועד פרעון החוב, ברור לגמרי שהחייב לא יוכל להחזיר לכל הנושים את כספם. במקרה כזה ייכנסו לתוקף דיני הביטחונות שקובעים את סדר הנשייה, בדרך כלל לפי השלבים הבאים:

שלב ראשון: מחלקים את הנושים לסוגים – נושים רגילים, נושים מובטחים מן הדין ונושים מובטחים מכוח בטוחה קניינית. נושים רגילים – אלה הם נושים שנמצאים אחרונים בסדר הנשייה, ואינם נושים מובטחים. נושים מובטחים מן הדין – אלה הם נושים שהחוק נותן להם עדיפות – כמו עובדים (שהחוב להם הוא שכר עבודה) ורשויות המס. נושים מובטחים קניינית – אלה נושים שקיבלו בטוחה קניינית (שעבוד).

שלב שני: חלוקת נכסי החייב לנושים המובטחים, לפי סדר הבכירות שלהם. סדר בכירות – כל נושה מדורג לפי בכירות הבטוחה שלו: שעבוד מדרגה ראשונה (שעבוד ראשון) – יקבל את חלקו (קרן+ריבית) ראשון, לפני כל השאר. זה המצב כשיש בנקים מלווים בדרך כלל. הבנקים יממשו את הנכס ויקבלו ראשונים את חלקם. אם יישאר משהו לאחר מכן, אנו מגיעים לשעבוד מדרגה שניה (שעבוד שני) – בעל השעבוד השני יקבל את חלקו אם יישאר מה להחזיר לו. אם יישאר משהו גם לאחר מכן, אז עוברים לנושים מובטחים מן הדין, שיקבלו את חלקם. רק אם יישאר משהו גם לאחר חלוקה זו עוברים לשלב השלישי.

שלב שלישי: את החלק שנותר מחלקים בין הנושים הרגילים בשיטת פרו-ראטה. פרו-ראטה – חלוקת קופת הנשייה בין כל הנושים הרגילים באופן יחסי, לפי חלקם בחוב. למשל, אם יש 2 נושים, כאשר לאחד חייבים $100 ולשני חייבים $50, ובקופה יש רק $120, אז הנושה הראשון יקבל $80 והנושה השני יקבל $40 (יחס של 1:2 בחוב -> יחס של 1:2 בהחזר מתוך הקופה).

נכנסים להשקעה כמלווים (השקעת חוב בקרן נדל"ן וכו')? וודאו שאתם מבינים את מקומכם במעמד הנשייה ואת המשמעויות במידה והקופה לא תספיק להחזר כלל הכספים.

קטגוריה

  • השקעות
  • מימון
  • נדל"ן

שיתוף ברשתות חברתיות

הרשמה לקבלת עדכונים

פוסטים נוספים

הרשמה לקבלת עדכונים

שיתוף ברשתות חברתיות

צרו קשר

אנחנו כאן כדי לעודד צמיחה, חופש וביטחון כלכלי. נשמח לעזור לכם להגשים את מטרותיכם – השאירו פרטים ונדבר בקרוב

הרשמה לניוזלטר

לקבלת עדכונים ותכנים שוטפים אודות קורסים, מפגשים והזדמנויות השקעה, הצטרפו לרשימת התפוצה של Rentpo

החילזון 6, רמת גן

החילזון 6, רמת גן

© כל הזכויות שמורות Rentpo 2022
דילוג לתוכן