הטיית מהמרים

היות וכולנו מושפעים ממנה, כדאי שנכיר אותה

הטיית המהמרים היא הטייה קוגנטיבית שגורמת לנו לחשוב שיש קשר בין תוצאות שארעו בעבר לבין תוצאות שיקרו בעתיד. לשם המחשה, אם הוטל מטבע ויצא פלי 3 פעמים ברצף (ומדובר במטבע הוגן), אז רבים האנשים יהיו מוכנים להמר שהטלה רביעית תראה עץ, רק משום שפחות סביר לדעתם שייצא פלי גם בפעם הרביעית. באותו אופן, אנשים יהיו יותר מוכנים להמר על מספר אי-זוגי ברולטה אם בתוצאות הקודמות הגיעו מספרים זוגיים בלבד.

במילים אחרות על-פי הטיית המהמרים, אנשים מסיקים שיש קשר בין רצף המאורעות הקודם לרצף המאורעות הבא, גם כאשר המאורעות הם בלתי תלויים, ואין בהכרח קשר כזה.

ואיך כל זה נוגע להשקעות שלנו?

אז למעשה, מרבית האנשים סבורים שניתן ללמוד משהו על התנהגות שווקים – שוק ההון, שוק הנדל"ן וכל שוק אחר, מאירועי העבר, הגם כשלפעמים מדובר במאורעות בלתי תלויים. למשל, אנשים סבורים שאם מניה מסוימת או המחירים בשוק הנדל"ן עלו רבות לאורך תקופה נתונה, אז סביר יותר שהעלייה תיעצר ותתחיל תקופה של ירידות.

וכדי להמחיש את גודל ההטיה, רבים מהאנשים דיברו כבר ב-2010 על כך שמחירי הדירות בישראל ירדו, אך מידי שנה הם רק הוסיפו לעלות. והמעניין הוא שמידי שנה, כשהתברר שמחירי הנדל"ן בארץ עלו, אנשים הגיבו בתמיהה – "כמה עוד אפשר לעלות?". הדבר ממחיש בצורה יפה שהם הניחו שיותר סביר שהצמיחה תיפסק, מאשר שהיא תימשך.

אגב, ההטייה הזו יכולה להשפיע על משקיעים גם בכיוון ההפוך בדיוק – משקיעים רבים נוטים להסתכל על אפיק השקעה מסוים שצנח משמעותית בתקופה האחרונה, כאל כזה שגלום בו פוטנציאל. הם מסיקים שגל הירידות באותו אפיק (או באותו השוק) מנבא עליות בתקופה הקרובה שכן הוא חייב להיפסק מתישהו.

מה המסקנה?

כדאי לבחון שווקים ואפיקי השקעה על בסיס אלמנטים כלכליים העוטפים את אותם שווקים, ולנסות "לנקות" את רעשי הרקע. עיקר השחקנים בשווקים הגדולים הם עושי שוק ושחקנים מתוחכמים, שמנתחים את השווקים בצורה קרה ושקולה יחסית. ולכן, ההשפעות הקוגנטיביות הללו כמעט שאינן משחקות תפקיד במציאות. לכן, צריך לדעת להתנהל בהשקעותינו בצורה שקולה ומודעת. להכיר את המגבלות הקוגנטיביות הללו, ולדעת לנטרל אותן כשצריך.

קטגוריה

  • השקעות

שיתוף ברשתות חברתיות

הרשמה לקבלת עדכונים

פוסטים נוספים

הרשמה לקבלת עדכונים

שיתוף ברשתות חברתיות

צרו קשר

אנחנו כאן כדי לעודד צמיחה, חופש וביטחון כלכלי. נשמח לעזור לכם להגשים את מטרותיכם – השאירו פרטים ונדבר בקרוב

הרשמה לניוזלטר

לקבלת עדכונים ותכנים שוטפים אודות קורסים, מפגשים והזדמנויות השקעה, הצטרפו לרשימת התפוצה של Rentpo

החילזון 6, רמת גן

החילזון 6, רמת גן

© כל הזכויות שמורות Rentpo 2022
דילוג לתוכן